Wednesday, December 17, 2025

Otto Stählin, Clemens Alexandrinus. Dritter Band: Stromata Buch VII und VIII; Excerpta ex Theodoto; Eclogae propheticae; Quis dives salvetur; Fragmente, second edition newly edited by Ludwig Früchtel, Ursula Treu, Akademie-Verlag, Berlin (1970), Die griechischen christlichen Schriftsteller der ersten Jahrhunderte (GCS), Band 17.

Zu Fragment 4. 

Auf Fragment 4 gehen einige Nachrichten späterer Autoren über die Jünger zurück, die zum Teil für selbständige Fragmente der Hypotyposeis angesehen wurden. Am eingehendsten hat darüber gehandelt Th. Schermann, Propheten- und Apostellegenden in TU 31 (III. Folge 1) S. 293—297.

Schon Rufin läßt in seiner Übersetzung der Stelle Euseb. H. E. I 12, 3 Clemens auch sagen, daß Matthias zu den 70 Jüngern gehört habe, indem er κατέχει λόγος (I 82, 8 Schwartz) mit dicit (sc. Clemens) übersetzt.

D. Bemerkungen zu den Fragmenten. I. Ὑποτυπώσεις. XXXIII

Später führte man die Zugehörigkeit aller bei Euseb. H. E. I 12 genannten Jünger zu den Siebzig auf die Hypotyposeis des Clemens zurück und fügte dann noch mehr oder weniger andere Namen hinzu. Das zeigen uns die in verschiedenen Rezensionen an Apostel- und Siebzig-Jüngerkataloge angehängten Bemerkungen.

A. Folgende Worte stehen am Schluß des Apostelkatalogs, der vor den Commentaren des [Oikumenios] ed. Donatus Veronae 1532 abgedruckt ist (= A), in Cod. Vatic. 1506 f. 78v (= B) nach Schermann a. a. O. S. 295 und Prophetarum vitae fabulosae (Leipzig 1907) S. 127 f¹, in Cod. Vatopaed. 635 f. 10v (= C) nach Mitteilung von Ph. Meyer in R. A. Lipsius, Die apokryphen Apostelgeschichten und Apostellegenden. Ergänzungsheft S. 3 und in Cod. Vatopaed. 657 (= D) bei von Soden, Die Schriften des Neuen Testaments I S. 364².

Ἐκ τῶν ἀποστόλων τοῦ σωτῆρος τῶν ἑβδομήκοντα γεγόνασιν, 15 ὡς ἱστορεῖ Κλήμης ἐν πέμπτῃ τῶν Ὑποτυπώσεων, Βαρνάβας, Σοσθένης, Κηφᾶς ὁμώνυμος Πέτρῳ, Ματθίας ὁ συνκαταψηφισθεὶς τοῖς ἕνδεκα, Βαρσαβᾶς καὶ Λῖνος, οὗ μέμνηται Παῦλος Τιμοθέῳ γράφων (II Tim. 4, 21), Θαδδαῖος, Κλεόπας καὶ οἱ σὺν αὐτῷ.

B. In Cod. Ottob. 167 f. 147v (Pseudo-Dorotheos) steht nach Schermann a. a. O.:

Οὗτοι ἐκ τῶν μαθητῶν γεγόνασι τοῦ σωτῆρος, ὡς ἱστορεῖ Κλήμης ἐν τῇ ε' τῶν Ὑποτυπώσεων, καὶ ὅσοι ἐπίσταμαι τῶν ἀποστόλων· Παῦλος, Βαρνάβας, Μᾶρκος, Τίτος, Τιμόθεος, Λουκᾶς καὶ Σιλουανός.

Am Schlusse des im Chron. Pasch. mitgeteilten Verzeichnisses der 70 Jünger steht p. 224 C (I p. 421 ed. Bonn.):

Περὶ δὲ τῶν προγεγραμμένων οἱ μαθητῶν τῶν μετὰ τοὺς ιβ' τοὺς προτεταγμένους ἱστορεῖ Κλήμης ὁ συγγραφεὺς ἐν τῇ πέμπτῃ τῶν Ὑποτυπώσεων.

Daß auch diese Angabe indirekt auf die Eusebstelle zurückgeht, ist wahrscheinlich wegen der Form, in der p. 213 BC (I p. 400 ed. Bonn.) Sosthenes und Kephas aufgeführt sind:

β. Σωσθένης, οὗ μέμνηται Παῦλος Κορινθίοις ἐπιστέλλων. γ. Κηφᾶς, ὁμώνυμος Πέτρῳ, ᾧ καὶ ἐμαχήσατο Παῦλος κατὰ Ἰουδαϊσμοῦ.

Beide Jünger sind auch zusammengestellt in den Verzeichnissen von Pseudo-Dorotheos und Pseudo-Hippolytos bei Schermann, Proph. vitae fab. p. 141, 1—4; 170, 3 f. Vgl. auch R. A. Lipsius a. a. O. I S. 201. In Cod. Marcian. lat. 21, 10 (13. Jahrh.) steht nach J. Valentinelli, Bibl. ms. ad S. Marci Venetiarum, Codd. Lat. Tom. V. Venetiis 1872 p. 214 hinter der Historia scholastica des Petrus Comestor von anderer Hand ein Verzeichnis der Begräbnisstätten der Apostel, in dem am Schluß Clemens Alex. citiert wird. Zahn hat es daher als Fragment 12 der Hypotyposeis abdrucken lassen. Gleichlautend findet sich das Verzeichnis auch in Cod. Paris. lat. 9562 (12.—13. Jahrh.) f. 142v, über den R. A. Lipsius a. a. O. I S. 214 f und Ergänzungsheft S. 17 handelt. Das Verzeichnis lautet nach Valentinelli, Lipsius und Schermann, Propheten- und Apostellegenden S. 296 und Prophetarum vitae fabulosae S. 213, folgendermaßen (P = Paris, M = Marcian.):

Petrus et Paulus Romae sepulti sunt. Andreas Patrae civitate Achaiae. Iacobus Zebedaci in arce Marmarica. Ioannes in Epheso. Philippus cum filiabus suis in Hierapoli Asiae. Bartholomaeus in Albone civitate maioris Armeniae. Thomas in Calamia civitate Indiae. Matthaeus in montibus Parthorum. Marcus Alexandriae in Bucolis. Iacobus Alphaei iuxta templum. Thaddaeus et Iudas in Beryto Edessenorum. Simon Cleophas, qui et Iudas, post Iacobum episcopum CXX annorum crucifixus est in Ierusalem, Traiano mandante. Titus Cretae. Crescens in Galliis. Eunuchus Candacis reginae, unus ex LXX apostolis, in Arabia, quae felix dicitur, passus¹ est, ut ait Clemens in quinto libro hypotyposeon, id est informationum.

Eine andere Nachricht über den Eunuchen der Kandake wird in dem von A. Baumstark, Oriens christianus 2 (1902) S. 312—351 herausgegebenen arabischen Kataloge der 70 Jünger von Abû-l-Barakât auf Clemens zurückgeführt (a. a. O. S. 341).

Candaces eunuchus, quem Philippus, primus septem (diaconorum), baptizavit, in Arabia felice dicta et in insula Taprobana praedicavit, quae iuxta mare Erythraeum (sita est), et in numero septuaginta (discipulorum) habitus est suffectus pro eis, qui defecerunt, ut Clemens in quinto (libro)

D. Bemerkungen zu den Fragmenten. I. Ὑποτυπώσεις. XXXV

Eine andere Nachricht über den Eunuchen der Kandake wird in dem von A. Baumstark, Oriens christianus 2 (1902) S. 312—351 herausgegebenen arabischen Kataloge der 70 Jünger von Abû-l-Barakât auf Clemens zurückgeführt (a. a. O. S. 341).

Candaces eunuchus, quem Philippus, primus septem (diaconorum), baptizavit, in Arabia felice dicta et in insula Taprobana praedicavit, quae iuxta mare Erythraeum (sita est), et in numero septuaginta (discipulorum) habitus est suffectus pro eis, qui defecerunt, ut Clemens in quinto (libro) similitudinum scribit.

In beiden Fällen scheint die am Schluß des Pseudo-Epiphanios-textes stehende Notiz von einer Mitteilung des Clemens über Angehörige des Siebzig-Jüngerkreises (vgl. oben 2 A) zu einem Mißverständnis geführt zu haben. Dieser Notiz geht direkt vorher die Erzählung von dem Eunuchen der Kandake (Schermann, Proph. vitae fab. S. 127, 5—11); hierauf wurde die im folgenden enthaltene Quellenangabe übertragen.

6. Eine ähnliche Übertragung ist es, wenn nach v. Soden I S. 364 in Cod. Vatop. 657 das ganze Apostelverzeichnis die Überschrift trägt: διάταξις τῶν ἀποστόλων διὰ Κλήμεντος τοῖς ἔθνεσιν ἀποστα- λείσα, während der im wesentlichen identische Pseudo-Epiphaniostext die Überschrift hat: Τὰ ὀνόματα τῶν δώδεκα ἀποστόλων (oder τῶν δώδεκα ἀποστόλων τὰ ὀνόματα καὶ) ποῦ ἐκήρυξαν τὸ εὐαγγέλιον (τοῦ) Χριστοῦ καὶ πῶς ἐτελειώθησαν.

7. Auf das in Fr. 4. 13 und Strom. II 116, 3 über Barnabas Er- zählte geht es in letzter Linie wohl auch zurück, wenn in den Acta SS. Juni II p. 438 der Mönch Alexander von Cypern im Ἐγκώμιον εἰς Βαρνάβαν als seine Quellen den Στρωματεῖς und ἕτερα ἀρχαῖα συγ- γράμματα nennt. 

On Fragment 4.

With Fragment 4 there are connected a number of notices by later authors about the disciples, which in part were regarded as independent fragments of the Hypotyposeis. The most detailed treatment of this is by Th. Schermann, Propheten- und Apostellegenden in TU 31 (3rd series, part 1), pp. 293–297.

Already Rufinus, in his translation of Eusebius, H.E. I 12.3, also has Clement say that Matthias belonged to the Seventy disciples, in that he translates κατέχει λόγος (I 82, 8 Schwartz) with dicit (i.e., “Clement says”).

D. Remarks on the fragments. I. Hypotyposeis.

Later, people traced the membership of all the disciples named in Eusebius, H.E. I 12 back to the Seventy by appealing to Clement’s Hypotyposeis, and then added still more names, more or less. This is shown by the notes attached, in various recensions, to the catalogues of apostles and of the Seventy.

A. The following words stand at the end of the apostle-catalogue printed before the commentaries of [Oecumenius] (ed. Donatus, Verona 1532) (= A); in Cod. Vaticanus 1506, fol. 78v (= B) according to Schermann, op. cit. p. 295 and Prophetarum vitae fabulosae (Leipzig 1907), p. 127f.; in Cod. Vatopedi 635, fol. 10v (= C) according to a communication from Ph. Meyer in R. A. Lipsius, Die apokryphen Apostelgeschichten und Apostellegenden, Supplement fascicle p. 3; and in Cod. Vatopedi 657 (= D) in von Soden, Die Schriften des Neuen Testaments I p. 364:

“From the apostles of the Savior, these belonged to the Seventy, as Clement relates in the fifth [book] of the Hypotyposeis: Barnabas; Sosthenes; Cephas, who has the same name as Peter; Matthias, who was chosen together with the eleven; Barsabbas and Linus (whom Paul mentions in writing to Timothy, 2 Tim 4:21); Thaddaeus; Cleopas and those with him.”

(Then follow the editor’s variant readings for A/B/C/D.)

B. In Cod. Ottob. 167, fol. 147v (Pseudo-Dorotheus), according to Schermann, op. cit., it reads:

“These are among the disciples of the Savior, as Clement relates in the fifth [book] of the Hypotyposeis, and as many of the apostles as I know: Paul, Barnabas, Mark, Titus, Timothy, Luke, and Silvanus.”

At the end of the list of the Seventy disciples transmitted in the Chronicon Paschale (p. 224 C = vol. I p. 421 ed. Bonn) stands:

“Concerning the disciples written above—those after the Twelve who were placed in front—Clement the author relates [this] in the fifth [book] of the Hypotyposeis.”

That this notice too goes back indirectly to the Eusebius passage is probable because of the form in which, at p. 213 BC (I p. 400 ed. Bonn.), Sosthenes and Cephas are listed:

β. “Sosthenes, whom Paul mentions when writing to the Corinthians.”
γ. “Cephas, who bears the same name as Peter, and with whom Paul also contended against Judaism.”

Both disciples are also put together in the lists of Pseudo-Dorotheus and Pseudo-Hippolytus in Schermann, Prophetarum vitae fabulosae, p. 141, 1–4; 170, 3f. See also R. A. Lipsius, op. cit. I p. 201.

In Cod. Marcianus lat. 21, 10 (13th century), according to J. Valentinelli, Bibl. ms. ad S. Marci Venetiarum, Codd. Lat. Tom. V (Venice 1872) p. 214, there stands—after Peter Comestor’s Historia scholastica—in another hand a list of the burial places of the apostles, in which Clement of Alexandria is cited at the end. Zahn therefore had it printed as Fragment 12 of the Hypotyposeis. The same list, with identical wording, is also found in Cod. Paris lat. 9562 (12th–13th century), fol. 142v, discussed by R. A. Lipsius, op. cit. I p. 214f and Supplement fascicle p. 17. The list reads, according to Valentinelli, Lipsius, and Schermann (Propheten- und Apostellegenden p. 296; Prophetarum vitae fabulosae p. 213), as follows (P = Paris, M = Marcianus):

‘Peter and Paul are buried at Rome.
Andrew [is buried] at Patrae, a city of Achaia.
James of Zebedee [is buried] in the citadel of Marmarica.
John [is buried] at Ephesus.
Philip with his daughters [is buried] at Hierapolis of Asia.
Bartholomew [is buried] at Albone, a city of Greater Armenia.
Thomas [is buried] at Calamia, a city of India.
Matthew [is buried] in the mountains of the Parthians.
Mark [is buried] at Alexandria in the Bucolis.
James of Alphaeus [is buried] beside the temple.
Thaddaeus and Judas [are buried] at Berytus of the Edessenes.
Simon Cleophas, who is also called Judas—after James bishop for 120 years—was crucified at Jerusalem by order of Trajan.
Titus [is buried] in Crete.
Crescens [is buried] in Gaul.’

[Then comes:] “The eunuch of Queen Candace, one of the Seventy apostles, [was] in Arabia, which is called ‘Happy’ [Arabia]; he suffered [martyrdom], as Clement says in the fifth book of the Hypotyposeis, that is, of the ‘Instructions’.”

(Then follow the editor’s notes of variants: e.g., “Britio / Birtha,” etc.; and a note that passus appears in P and M but is missing in Zahn and Schermann.)

D. Remarks on the fragments. I. Hypotyposeis.

Another report about the eunuch of Candace is, in the Arabic catalogue of the Seventy disciples of Abû-l-Barakât edited by A. Baumstark (Oriens christianus 2 [1902], pp. 312–351), traced back to Clement (ibid. p. 341):

‘The eunuch of Candace, whom Philip—one of the first seven (deacons)—baptized, preached in the region called Happy Arabia and on the island Taprobane, which is situated near the Erythraean Sea; and he was counted among the Seventy disciples, appointed as a replacement for those who had fallen away, as Clement writes in the fifth book of the Similitudes.’

In both cases, the notice standing at the end of the Pseudo-Epiphanius text—stemming from a report of Clement about members of the circle of the Seventy (cf. above 2 A)—seems to have led to a misunderstanding. Immediately before this notice in that text stands the story of the eunuch of Candace (Schermann, Prophetarum vitae fabulosae p. 127, 5–11); and to that story the source-notice contained in what follows was transferred.

A similar transfer occurs when, according to von Soden (I p. 364), in Cod. Vatop. 657 the whole apostle-list bears the title: ‘Arrangement of the apostles sent to the nations through Clement,’ whereas the essentially identical Pseudo-Epiphanius text has the title: ‘The names of the twelve apostles (or: the names of the twelve apostles) and where they preached the gospel (of Christ) and how they met their end.’

Finally, what is related about Barnabas in Fr. 4.13 and Stromata II 116.3 probably also lies behind the fact that in the Acta Sanctorum (June II p. 438) the monk Alexander of Cyprus, in his Encomium on Barnabas, names as his sources the Stromateis and “other ancient writings.”



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